Misschien herken je deze situatie?:

Je wilt als leidinggevende een programma maken met daarin 'echte scoutingtechnieken', zoals pionieren, kaart en kompas, koken op vuur, hiken, kamptafel bouwen, etc. Of je wilt aan een bijzondere activiteit zoals de JOTA / JOTI meedoen. Of je wilt met je speltak wel eens een gaaf toneelstuk of een videofilm maken. Of je vindt het een mooie uitdaging voor je leden (of er is een vraag van je leden) om insignes te gaan halen.

Hierboven staan slechts een paar voorbeelden. Er zijn eindeloze leuke en uitdagende dingen te doen met je speltak. Maar je hebt het zelf van je vroegere leiding niet goed geleerd of je hebt er te weinig ervaring mee om het zelf goed over te kunnen dragen aan je leden?

Je weet ook niet zo gauw iemand in je eigen groep die hier wel veel kennis en ervaring in heeft en het nog eens goed aan jou en je leden kan overdragen.

Ronald en Peter vormen een team om een Kennisbank op te zetten. In deze Kennisbank willen we mensen opnemen die ruime kennis en ervaring van één of meerdere specifieke scoutingtechnieken of een techniek voor een toffe activiteit bezitten en deze op aanvraag willen delen met leiding en leden van een speltak in de Regio Westland. Dit kan op elk van de activiteitengebieden zijn die Scouting Nederland heeft beschreven. De Kennisbank gaat dus vraag en aanbod bij elkaar brengen.

Achtergrondinformatie over de activiteitengebieden bij de Scouting:

Het werken met activiteitengebieden brengt variatie in het programma aan. Elk activiteitengebied bestaat uit een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. Er zijn acht activiteitengebieden en deze indeling is in iedere speltak gelijk. Per speltak wordt invulling gegeven aan deze activiteiten, passend bij de leeftijd van de jeugdleden.

Niet elke activiteit zal in elke speltak evenveel aandacht krijgen. Scouting Nederland heeft alle mogelijke scoutingtechnieken in een doorlopende leerlijn voor de opeenvolgende speltakken beschreven. Deze is hier na te lezen.

AANBOD: Je bent van harte welkom om je kennis te delen met anderen in de Regio Westland. Het zou daarom tof zijn als je dit formulier invult.

Je gegevens zullen niet worden gepubliceerd. Het aanbod van kennis en ervaring zal hieronder 'geanonimiseerd' worden gepresenteerd.

VRAAG: wil je gebruik maken van kennis, laat het dan weten via dit formulier.