NIEUW!! Scouting Academy 2.0 is in gebruik genomen. Minder ingewikkeld en praktischer.

Scouts Academy 2.0
Zo'n 10 jaar na invoering van Scouts Academy kwam in de evaluatie naar voren dat dit systeem van leren en kwalificeren onvoldoende werkt.
Daarom is er een nieuwe versie 2.0 geschreven; praktischer en minder log.

De 12 “oude” modules zijn omgezet naar 7 hoofstukken, daarbinnen zijn nog wat verdiepingen voor kampkennis en -ervaring. Voor een teamleider zijn er extra hoofdstukken, 8 t/m 10.

In de link kun je op de site van Scouting Nederland meer info vinden over Scouts Academy 2.0.
Onderaan de pagina kun je doorklikken naar de kwalificatiekaart en informatie over de rol van de praktijkbegeleider.

Praktijkbegeleider: Iedere groep heeft 1 of meerdere praktijkbegeleiders. Een praktijkbegeleider begeleidt individuele leidinggevenden om zich verder te ontwikkelen als leidinggevende, passend in het team.

Praktijkcoach: De Regio heeft 1 of meerdere praktijkcoaches. De praktijkcoach ondersteunt praktijkbegeleiders in hun functioneren en ontwikkeling.

Competenties: Door de praktijkbegeleider wordt samen met jou onderzocht welke competenties je al bezit. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden en houding/gedrag. De competenties die je al bezit, hoef je niet nog een keer te leren (je zal ze wel in de praktijk moeten onderhouden). Samen met je praktijkbegeleider en je team bepaal je welke behoefte je hebt aan het ontwikkelen van je competenties.

Je ontwikkelroute: Vind hier de beknopte informatie over de ontwikkelroute als (bege)leider, teamleider of kampleider. Daar vind je ook de kwalificatiekaart

spreadsheet Kwalificatiekaart in spreadsheet, om in te vullen (17 KB) .

Gekwalificeerd leiding: De Kwalificatiekaart is er om de kennis en ervaring van leiding vast te leggen. Hoe die kennis en ervaring verkregen wordt, mag iedereen zelf bepalen. Denk bijvoorbeeld aan regionale trainingen, landelijke (weekend) trainingen, “cursus” avonden bij je eigen vereniging, via Scouting of andere opleiders. Interne opleiding door ervaren leiding, praktijkbegeleiders of externe trainers.

Hierbij zijn er volop kansen om als Westlandse groepen gezamenlijk op te trekken !!